Motor Sürücü Tamiri



Motor Sürücü Inverter Tamiri (Servis Garantili) olarak yapıyoruz. Motor sürücüsü asenkron motorların hızını, frekansı değiştirerek ayarlayan elektriksel ekipmandır. Endüstride, günümüzde hemen hemen her motorun hızı ve torku, AC motor sürücü ile kontrol edilmektedir. Motor sürücüsü elektrik-elektronik sektöründe ayrıca konvertör, invertör, hız kontrol cihazı, hız kontrol sürücüsü, frekans sürücü, AC sürücü, AC inverter, drive gibi farklı isimlerle de adlandırılmaktadır. Bulunmasının kolay, kontrolünün basit, devreye alınmasının hızlı ve tamirinin yapılabilir olmasından dolayı küçük ve orta seviye güçlerde AC motor kontrolü için AC motor sürücüler kullanılmaktadır.

Sanayide kullanılan motorların düşük güç değerlerinde olanları 220V, daha büyük güç değerlerinde olanları is 380V gerilimlidir. AC Motor sürücüler genel olarak 200-240 VAC tek faz girişli ya da 380-400 VAC üç faz girişli olarak üretilmektedir. Giriş gerilimi bir faz 220 V 50 Hz olan motor sürücünün, çıkış gerilimi üç faz 220 V 50 Hz’dir. Giriş gerilimi, üç faz 380 V 50 Hz olan motor sürücünün, çıkış gerilimi üç faz 380 V 50 Hz’dir.


Üretimin değişmez parçası haline gelen motor sürücüler;


• Motoru aşırı akım ve gerilim piklerine ve harmoniklerine karşı korur.

• Yumuşak anahtarlama yapılmasına imkan sağlar.

• Duruş ve kalkışlarda meydana gelebilecek mekanik ve elektriksel zorlanmaları minimum seviyeye indirir.

• Düşük kapasiteye ihtiyaç duyulan uygulamalarda makinenin hızını azaltarak enerji tasarrufu yapılmasına olanak sağlar.

• Kalkış sırasında motor ve kayışlardaki termal ve mekanik gerilimin azalmasına yardımcı olur.

• Isıl ve mekanik stresleri azaltır.

• Kullanıcıya dinamik fren yapabilme imkânı verir.


Yukarıda sayılan avantajlarından dolayı, piyasada sürücülerin kullanımı günden güne artmakta ve sürücüler giderek önem kazanmaktadır. AC inverter ler günümüzde küçük ev aletlerinden tutun da, sanayide kullanılan devasa motorlara kadar makine sektörünün hemen her aşamasında her yerde sıklıkla kullanılmaktadır. Hız kontrol cihazları ve kontrol ettikleri motorlar özellikle aşağıdaki sektörlerde kullanılmaktadırlar.

• Konveyör ve Bant Makineleri

• Asansör Sistemleri

• Yürüyen Merdiven Sistemleri

• Fan ve Havalandırma Sistemleri

• Pompa Sistemleri

• Kırıcı Makineleri

• Vinç Sistemleri


AC Motor Sürücü Hız Kontrol Cihazları Inverter Arızaları, Tavsiyeler ve Dikkat Edilmesi Gereken Durumlar


Motor Sürücü yani Hız kontrol cihazlarında, düşük gerilim ve aşırı gerilim, aşırı sıcaklık, aşırı akım, aşırı yük, kısa devre vb. korumalar bulunur. Bundan dolayı bir arıza sırasında cihaz devre dışı kalacağı için, cihazın ve motorun koruması sağlanmış olur.

Inverter lerde birçok farklı arızalar ve alarm görülebilmektedir. Bu arızalar sürücülerin üzerinde bulunan dijital gösterge panellerinde, LCD, display, keypad, kontrol paneli üzerinde hata kodları olarak kullanıcıya sunulmaktadır. İlgili hata kodları, inverter’ün kullanım kılavuzuna, manueline veya datasheet’e bakılarak daha detaylı anlaşılabilir.

Motor sürücünün bulunduğu ortamın fiziksel şartları; sıcaklığı, nemi, titreşimi gibi durumlar nedeniyle arıza oluşmuş olabilir. Inverter etrafında aşırı toz, gaz, kir, yağ veya su damlacıkları olup olmadığını kontrol ediniz. Titreşim nedeniyle gevşemiş, sıkılmamış ya da yerinden çıkmış bir civata olup olmadığından emin olunuz gerekirse sonuna kadar sıkınız. Sürücünüzü hem göz, hem burun, hem de kulak ile, görerek, duyarak ve koklayarak inceleyiniz. Anormal bir ses duymanız, bir yanık kokusu almanız durumunda sesin veya kokunun kaynağına odaklanarak arızalı mekanik parçayı tespit ediniz. Motor sürücünün sıcak bir yerden soğuk bir yere ya da soğuk bir yerden sıcak bir yere taşınması, yerinin değiştirilmesi, elektronik kart üzerinde terleme yapabilir.

Sürücü üzerinde deforme olan ya da hasar alan bir parça olup olmadığına sık sık bakınız. Aşırı ısınma kaynaklı herhangi parçada renk değişimi olup olmadığına dikkat ediniz.

Inverter’e zarar verecek, tehlikeli maddelerin ortamda olup olmadığını gözle sürekli kontrol ediniz.

Motor sürücü kontrol devresinin ve güç devresinin uygun voltaj değerlerine sahip olduğunu multimetre yardımı ile kontrol ediniz.

Hız kontrol cihazı üzerinde bulunan dijital ekranın çalıştığını ve sürücü ile ilgili parametreleri gösterdiğini, bozuk ya da eksik karakter olup olmadığını teyit ediniz.

Ana kart terminallerinde ve/veya kablo bağlantılarında deformasyon, aşınma, kopma, yanma, soyulma olup olmadığına bakınız.

Anakart üzerinde bulunan DC kondansatörlerinde şişme, akma, sıvı akıntısı olup olmadığını kontrol ediniz. Gerek gördüğünüzde avometre yardımıyla ölçüm yaparak sağlam olup olmadıklarını kontrol ediniz.

Motor sürücü soğutmasında ve havalandırılmasında kullanılan fanların düzgün çalışıp çalışmadıklarını kontrol ediniz. Havalandırma kanallarının tıkalı olmaması gereklidir. Fanların çalışmadığı ve/veya havalandırma kanallarının tıkalı olduğu bir motor sürücü zayıf hava akışı nedeniyle ısınacak ve aşırı sıcaklık overheat hatası ya da fan alarm hatası verecektir. Gerektiğinde tiner veya kontak sprey gibi kimyasal temizleyeciler ile mekanik temizlik gerçekleştiriniz. Hava kompresörü kullanarak diğer cihazlara zarar vermeden, kabloları koparma ya da çıkarma yapmadan vb. hava tutarak tozları temizleyiniz. Invertörünüzün uygun bir pano içerisinde tutulması bu tür problemleri önleyecektir.

Klemens civatalarının tam olarak sıkılıp sıkılmadığını kontrol ediniz. Sürücü vidaları ve bağlantılarını, terminalleri kontrol ediniz.


Motor Sürücüsü Sık Rastlanılan Hata Kodları ve Açıklamaları


1.oc

Aşırı akım. Akımda anormal yükselme hatası

Yapılması Gerekenler:

1.1 Motor gücü ile AC sürücü çıkış gücünün birbiri ile uyumunu kontrol edin.

1.2 Olası kısa devreye karşı U/T1, V/T2, W/T3 bağlantılarını kontrol edin.

1.3 AC sürücü ile motor ve toprak arası bağlantıları kontrol edin.

1.4 AC sürücü ile motor arası gevşek bağlantı olup olmadığını kontrol edin.

1.5 Hızlanma zamanını artırın.

1.6 Motorda olası aşırı yüklenmeleri kontrol edin.


2.Lv

Düşük Voltaj.AC motor sürücü DC bus voltajının izin verilebilir minimum değerin altına düştüğünü algıladı.

Yapılması Gerekenler:

2.1 Besleme voltajının yeterli olup olmadığını kontrol edin.

2.2 Motora ani bir yüklenme var mı kontrol edin.

2.3 R-S-T besleme terminallerine faz kayıpsız ve düzgün bağlantı yapıldığına emin olun (3-faz modeller için).


3.ov

Aşırı voltaj DC bus voltajı izin verilebilir maksimum seviyeyi aştı.

Yapılması Gerekenler:

3.1 Besleme voltajının AC sürücünün besleme aralığında olduğundan emin olun.

3.2 Herhangi bir voltaj geçişi olup olmadığını kontrol edin.

3.3 Sürücünün DC voltajındaki artış motor ataletinden kaynaklanıyor olabilir, hızlanma/yavaşlama zamanı değiştirin yada frenleme direnci gerekli ise fren modülü (opsiyonel) kullanın.

3.4 Frenleme gücünün gerekli limitler arasında olup olmadığını kontrol edin.


4.oH1 ve oH2

Aşırı sıcaklık. Soğutucu sıcaklığı çok yükseldi

Yapılması Gerekenler:

4.1 Sıcaklığın izin verilebilir aralıkta olup olmadığını kontrol edin.

4.2 Havalandırma deliklerinin tıkalı olup olmadığını kontrol edin.

4.3 Soğutucu üzerinde herhangi bir yabancı madde varsa uzaklaştırın.

4.4 Fanı kontrol edin ve temizleyin.

4.5 Sağlıklı havalandırma için gerekli boşluğu bırakın.


5.oL

Aşırı yük.AC sürücü yüksek çıkış akımı tespit etti.

Yapılması Gerekenler:

5.1 Motordaki aşırı yüklenmeleri kontrol edin.

5.2 Tork karşılama değerini düşürün.

5.3 Ac sürücü çıkış kapasitesini artırın.


6.oL1 ve oL2

Aşırı yük 1. Dahili elektronik aşırı yük davranışı. Motor aşırı yüklendi

Yapılması Gerekenler:

6.1 Motordaki aşırı yüklenmeleri kontrol edin.

6.2 Elektronik termal aşırı yük ayarını kontrol edin.

6.3 Motor kapasitesini artırın.

6.4 Motor akım oranının uygun değerde olup olmadığını kontrol edin.

6.5 Motor yükünü azaltın.

6.6 Motor aşırı tork algılama parametrelerini uygun değerlere getirin.


7.ocA

Hızlanmada aşırı akım

Yapılması Gerekenler:

7.1 Motor çıkışında kısa devre: Çıkış katındaki izolasyonları kontrol edin.

7.2 Tork çok yüksek: Tork karşılama değerini düşürün.

7.3 Hızlanma zamanı çok kısa: Hızlanma zamanını arttırın.

7.4 AC motor sürücü çıkış gücü çok küçük: AC motor sürücüsünü daha yüksek kapasiteli bir sürücü ile değiştirin.


8.EF

Harici Hata

Yapılması Gerekenler:

8.1 Harici hataya ayarlanmış girişe (MI3-MI9) sinyal geldi, AC sürücü motora giden enerjiyi kesti.

8.2 Hata giderildikten sonra tekrar çalışmaya dönmek için RESET tuşuna basın.


9.ocd

Yavaşlama esnasında aşırı akım

Yapılması Gerekenler:

9.1 Motor çıkışında kısa devre: Çıkış katındaki izolasyonları kontrol edin.

9.2 Yavaşlama zamanı çok kısa: Yavaşlama zamanını arttırın.

9.3 AC motor sürücü çıkış gücü çok küçük: AC motor sürücüsünü daha yüksek kapasiteli bir sürücü ile değiştirin.


10.ocn

Çalışma esnasında aşırı akım

Yapılması Gerekenler:

10.1 Motor çıkışında kısa devre: Çıkış katındaki izolasyonları kontrol edin.

10.2 Motor yükünde ani artış: Motoru durduran etken var mı kontrol edin.

10.3 AC motor sürücü çıkış gücü çok küçük: AC motor sürücüsünü daha yüksek kapasiteli bir sürücü ile değiştirin.


11.EF

Toprak hatası. Çıkış terminallerinden biri veya birkaçı topraklandıysa, kısa devre akımı motor oransal akımının %50’sinden fazladır, AC sürücü güç modülü zarar görebilir.NOT: Kısa devre koruması kullanıcının değil sürücünün korunması için kullanılmaktadır.

Yapılması Gerekenler:

11.1 IGBT güç modülünün zarar görüp görmediğini kontrol edin.

11.2 Çıkış hattındaki izolasyonları kontrol edin.


12.cFA

Otomatik hızlanma ve yavaşlama hatası

Yapılması Gerekenler:

12.1 Motorunuzun AC sürücü ile çalışmaya uygunluğunu kontrol edin.

12.2 Rejeneratif gücün aşırı artıp artmadığını kontrol edin.

12.3 Ani yük değişimi yaşanmış olabilir.


13.cE - -

Haberleşme hatası

Yapılması Gerekenler:

13.1 AC sürücü ile master kontrol cihazı arasındaki RS485 bağlantısını kontrol edin.

13.2 Haberleşme protolokü, adresi, haberleşme hızı gibi ayarların doğruluğunu kontrol edin.

13.3 Checksum hesabı gerekiyorsa doğruluğundan emin olun.


14.PHL

Faz kaybı

Yapılması Gerekenler:

14.1 Güç kaynağı 3 faz girişinin doğru bağlı olduğundan ve terminal vidalarının iyice sıkılı olduğundan emin olun.



Motor Sürücü Tamiri


Firmamızda motor sürücü tamiri, sorun giderme ve test işlemleri, uzman teknisyenlerimiz tarafından osiloskoplar, dijital multimetreler veya diğer test araçları gibi birkaç test cihazı kullanılarak gerçekleştirilir. Aynı zamanda deneyimlerimizle oluşan bilgi birikimimiz ile sürücü arızasında nereye bakacağımızı ve test için nereden başlayacağımızı çok iyi biliyoruz.

Motor sürücü sistemi arızasının sebebini bulmak için tecrübeli teknik elemanlarımız, sistemin içindeki temel noktalarda bir dizi standart test ve ölçüm yapmaktır. Net Sistem bünyesinde tamir etmeye yönelik temel test ve ölçüm yapılan sürücü bölümleri aşağıda görülebilir;

1.Motor Sürücü Girişi Testi

Sürücünün nominal gerilim değeriyle sağlanan gerçek gerilimi karşılaştırarak değerlerin kabul edilebilir sınırlarda olup olmadığını kontrol ediyoruz. Bir farklılık sürücüde besleme gerilimi olduğunu göstermektedir.


2.DC Bara Testi

Motor sürücülerde AC voltajın DC voltaja dönüştürüldüğü kritik öneme sahip bölümlerden birisi DC baralardır. Stabil bir gerilim oluşmamışsa eğer bu DC bara arızasına işaret edebilir.


3.Motor Sürücü Çıkış Testi

Motorun doğru çalışması için gerekli olan voltaj değerinin oluşup oluşmadığı ve sürücü devresinin çalışıp çalışmadığı test edilmektedir. Yüksek çıkış akımı motorun ısınmasına, düşük akım ise motor torkunun kaybedilmesine sebep olacaktır. Gerilimlerde görülen dengesizlik kısa devre yapmış motor bobinlerine veya topraklama kısa devresini gösterebilir. Üç fazlı bir sistemde fazlar arasındaki ölçümler yapılmalıdır.


4.Motor Giriş Testi

Motor girişindeki terminallerde akım veya gerilim dengesizliği oluşabilmektedir. Endüstriyel tesisleri en çok etkileyen elektriksel sorunların arasında gerilim düşmeleri ve yükselmeleri, harmonikler, geçici gerilimler, gerilim ve akım dengesizliği bulunmaktadır.


İstanbul Anadolu Yakası Ataşehir konumunda bulunan elektronik kart tamir merkezimizde marka ve model ayrımı olmaksızın AC, DC, Servo, Step Motor sürücü tamiri yapıyoruz. Bu bilgiler ışığında Kadıköy, Ümraniye, Dudullu, İmes Sanayi Sitesi, Maltepe, Pendik gibi yakın konumlarda oluşacak motor sürücü tamiri ihtiyaçlarınıza hızlıca yanıt verebiliriz. Bursa, Kocaeli, Gebze, Dilovası, Sakarya Organize Sanayi Bölgelerinden gelecek Motor Sürücü Tamiri veya Motor Sürücü Yerinde Servis Taleplerine de gezici ekiplerimiz ile yanıt veriyoruz.

Net Sistem Elektronik bünyesinde tamiri gerçekleştirilen sürücü markalarını aşağıda görebilirsiniz. Detaylı bilgi için bizlere iletişim bilgilerimizden ulaşabilirsiniz.


ABB Motor Sürücü Tamiri

Emerson Motor Sürücü Tamiri

Siemens Motor Sürücü Tamiri

LG – LS Motor Sürücü Tamiri

Fanuc Motor Sürücü Tamiri

Indramat Motor Sürücü Tamiri

Lenze Motor Sürücü Tamiri

Kuka Motor Sürücü Tamiri

Allen Bradley Motor Sürücü Tamiri

Baumüller Motor Sürücü Tamiri

Schneider Motor Sürücü Tamiri

Heidenhain Motor Sürücü Tamiri

Medel Motor Sürücü Tamiri

Leroy Somer Motor Sürücü Tamiri

Control Techniques Motor Sürücü Tamiri

EuraDrives Motor Sürücü Tamiri

Faldic Motor Sürücü Tamiri

Num Motor Sürücü Tamiri

Telemecanique Motor Sürücü Tamiri

Fuji Motor Sürücü Tamiri

Delta Motor Sürücü Tamiri

Danfoss Motor Sürücü Tamiri

Vacon Motor Sürücü Tamiri

Parker Motor Sürücü Tamiri

Eurotherm Motor Sürücü Tamiri

Omron Motor Sürücü Tamiri

Yaskawa Motor Sürücü Tamiri

Mitsubishi Motor Sürücü Tamiri